Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Źródło pozyskiwania kolagenu - w diecie oraz w suplementach. 0
Źródło pozyskiwania kolagenu - w diecie oraz w suplementach.

Wiemy jak bardzo ważną rolę dla naszego organizmu pełni kolagen. Znamy jego dobroczynne właściwości. Wspomaga on regenerację stawów, kości czy ścięgien. Dodatkowo spowalnia procesy starzenia się i pozytywnie wpływa na skórę. Wiemy, że powinniśmy go spożywać. Pozostaje pytanie zatem jak to robić? Jakie źródło kolagenu jest najlepiej przyswajalne? W jaki sposób dostarczać ten składnik do naszego organizmu?

W dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na te pytania. Przy tej okazji obalimy kilka mitów żywieniowych. Poruszymy także często pomijaną, a bardzo ważną kwestię: zakwaszenie żołądka, a wchłanianie białek przez organizm. Zapraszam do lektury!


KOLAGEN W POŻYWIENIU

Wiele się mówi o tym, że aby dostarczyć kolagen należy jeść:

  • żelatynę spożywczą,

  • galaretki owocowe,

  • podroby,

  • chrząstki rekina,

  • golonkę,

  • salceson,

  • ryby w galarecie,

  • kurze łapki.

Nikt jednak nie wspomina o tym, że żelatyna spożywcza, czy ta zawarta w galaretkach owocowych prawie w ogóle nie jest przyswajana przez organizm. Natomiast dobrej jakości podroby, salceson, golonka rzeczywiście zawierają duże ilości dobrej jakości kolagenu.

 

ZAKWASZENIE ŻOŁĄDKA

Tutaj z kolei pojawia się kolejny problem naszych czasów. Przez obecnie powszechną dietę, większość z nas ma nieodpowiednio zakwaszony żołądek.

Co to znaczy dla mnie i jakie niesie konsekwencje?

Wstępne trawienie białek, jakim jest kolagen odbywa się w żołądku. To tam związki białkowe są dzielone na mniejsze aminokwasy. Dalej trawienie odbywa się w jelicie cienkim, jest to większość procesów trawiennych. To tam także, składniki odżywcze są przyswajane przez organizm. Aby organizm mógł wchłonąć jakąkolwiek cząsteczkę, musi być ona mniejsza niż 5000 daltonów. Dlatego więc, jeżeli w żołądku jest coś nie tak, istnieje duża szansa że nawet dobrej jakości kolagen z podrobów nie będzie w stanie przeniknąć bariery jelita, co za tym idzie – nie dostarczymy niezbędnych aminokwasów do jego budowy dla naszego organizmu.

Jak usprawnić procesy trawienne?

Można oczywiście dokwasić żołądek, dzięki czemu usprawnimy w nim występujące procesy trawienne. Wystarczy pić łyżkę octu jabłkowego dobrej jakości z wodą, codziennie rano lub 15 minut przed posiłkiem. UWAGA! Osoby z nadwrażliwością żołądka lub ranami śluzówki powinny zasięgnąć porady lekarza. Najlepiej przyswajaną formą kolagenu z wyżej wymienionych produktów jest wywar z kurzych łapek.

 

KOLAGEN W SUPLEMENTACH

Producenci tworzą preparaty z kolagenem, który pochodzi z różnych źródeł. Należy unikać tych pochodzących ze skór wieprzowych czy bydlęcych. Dlaczego?

  • Uzyskanie kolagenu ze skór wieprzowych i bydlęcych wymaga bardzo agresywnej obróbki chemicznej i/lub enzymatycznej, które powodują znaczną degradację tego białka. Źródło: Fernandes R.M.T., Couto Neto R.G., Paschoal C.W.A. et al.: Collagen films from swim bladders: Preparation method and properties, Colloids and Surfaces B. Biointerfaces, 2008, 62, 17-21.

  • Z kolei badania dowodzą, że Hydrolizat kolagenu rybiego jest lepiej wchłaniany niż kolagen pozyskiwany ze ssaków. Link do badań: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268005X11000427

Biorąc pod uwagę te wszystkie wyżej wymienione fakty najlepiej wybrać preparat, w którego składzie znajduje się kolagen pozyskany z ryb.

Masa cząsteczkowa

Oprócz źródła pozyskania kolagenu przy ocenie wchłaniania tego białka przez nasz organizm niezwykle ważne jest wzięcie pod uwagę masy cząsteczkowej.

Musisz wiedzieć, że aby organizm mógł wchłonąć cząsteczki kolagenu, muszą być one mniejsze niż 5000 daltonów. Tylko cząsteczki o takiej masie molekularnej mogą przeniknąć barierę jelita, a co za tym – zostać przyswojone.

 

PODSUMOWUJĄC:

Szukając idealnego dla siebie suplementu powinieneś zwrócić uwagę:

  1. Czy jest pochodzący z ryb (najlepiej oceanicznych – nie hodowlanych),

  2. Czy cząsteczki kolagenu mają małą wagę molekularną (nie większą niż 5000 daltonów).

Wybierając kolagen o takich parametrach znacząco zwiększysz jego przyswajalność. Tym samym dasz możliwość dla organizmu na uzupełnienie brakujących struktur kolagenowych w Twoich stawach i skórze.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl